Fase 2. KnedenDe eerste fase van het mixen heeft niets te maken met het mixen zelf -
Dit is een eenvoudige bepaling van de temperatuur van het aanmaakwater, die wordt berekend afhankelijk van de ingestelde temperatuur van het deeg (zie de paragraaf "Berekening van de ingestelde deegtemperatuur"). Om homogene, stabiele producten te verkrijgen, moet aan veel voorwaarden worden voldaan, waaronder een constante temperatuurregeling. Het is beter om een paar minuten te besteden aan het berekenen van de temperatuur van het kneedwater en het deeg op het juiste temperatuurbereik te krijgen dan later op je ellebogen te bijten. Nadat je de temperatuur van het water hebt bepaald, kun je beginnen met het eigenlijke kneden.
Wat er gebeurt in een kneedmachine of in een kom waar het deeg met de hand wordt gekneed, is eigenlijk best moeilijk te omschrijven.Het begint allemaal op het moment dat de bloemdeeltjes en het water met elkaar in contact komen en het mengproces begint. Kneden dient verschillende belangrijke doelen. De eenvoudigste hiervan is de gelijkmatige verdeling van alle ingrediënten in het deeg. De vorming van gluten (gluten) is moeilijker te omschrijven. In eerste instantie zijn eiwitmoleculen in bloem willekeurig verdeeld en kunnen ze in elke richting worden georiënteerd. Bij het kneden worden deze moleculen tot min of meer rechte vezels getrokken, en het is dit uitrekken en ordenen van de glutendraden die het deeg "sterkte" geven. Door het deeg te kneden met de juiste glutenontwikkeling, kan het deeg goed uitrekken, niet barsten en ingesloten lucht en koolstofdioxide vasthouden, die wordt gevormd tijdens drie gisting, wat op zijn beurt het volume en de kleur van het brood bepaalt nadat het de oven. Alles is natuurlijk iets gecompliceerder. In feite zijn er twee soorten glutenvormende eiwitten in bloem - glutenine en gliadine, waarvan de aard enigszins tegengesteld is.
Glutenine draagt bij aan de vorming van de structuur van het deeg en zijn elasticiteit, of met andere woorden, verhoogt de treksterkte. Gliadin, aan de andere kant, geeft het deeg elasticiteit, dat wil zeggen, het vermogen om uit te rekken. Het deeg heeft beide nodig en het juiste kneden is vereist voor de gelijktijdige vorming van elasticiteit en stevigheid. Door de balans van deze twee eigenschappen is het deeg bestand tegen scheuren (elastisch zijn) en uitrekken zonder te scheuren (rekbaar zijn). Het in evenwicht brengen van deze twee verschillende visco-elastische eigenschappen blijft gedurende het hele proces een belangrijke uitdaging. Maar roggemeel heeft bijvoorbeeld heel weinig glutenine en meer gliadine, en daarom zijn de vereisten voor het kneden en de eigenschappen van rogge deeg voor het bakken van roggebrood totaal anders dan voor tarwedeeg en brood. De methode om roggebrood te kneden wordt in hoofdstuk 6 uitgebreid besproken.
Laten we een voorbeeld geven. Stel je voor dat je baguettes moet krijgen door kleine stukjes deeg van ongeveer 200 gram uit te rollen tot deegstukken van ongeveer 60 cm lang en met dezelfde diameter over de hele lengte. Als ze te stevig zijn (wat kan worden veroorzaakt door onvoldoende voorrijzen na het afronden of het gebruik van te sterk meel met te veel mengen), zal het deeg je tijdens het vormen en hoogstwaarschijnlijk veel weerstaan. zal winnen! Tegen de tijd dat het je lukt om de gewenste lengte van het stokbrood te bereiken, zal het oppervlak van het werkstuk gescheurd en ongelijk worden, zal het product eruit zien alsof het dringend een arts of advocaat nodig heeft. Stel je nu voor dat je honderden van deze vormstukken moet vormen! Het andere uiterste is wanneer het deeg na het aanbrengen van lagen te rekbaar is (door onvoldoende kneden van slap meel of door een te lange voorlopige rijzen). Tegelijkertijd ziet het deeg zelf er niet uit als zichzelf, als een lichaam zonder skelet, het is iets "weekdierachtig"! Wanneer het wordt gekneed, biedt het geen enkele weerstand, zijn de werkstukken plat en vormloos en blijven ze dat ook tijdens het bakken.
Praten over gluteneiwitmoleculen is zeker nuttig, maar ik heb nog nooit een bakker een microscoop zien vasthouden tijdens het kneden. Handgevoelens bij het kneden van deeg en veranderingen in visuele en tactiele waarneming mogen nooit worden verwaarloosd. Nadat alle ingrediënten voor het deeg in de mixer zijn gedaan en ingeschakeld, begint het meel te hydrateren. Ongeacht het type kneedpeddel, is het erg belangrijk dat de rotatiesnelheid in het begin laag is. In dit stadium wordt het buitenoppervlak van de zetmeelkorrels bevochtigd, klonteren de ingrediënten samen en begint zich deeg te vormen. Na het mengen van de ingrediënten, meestal 2-3 minuten na het begin van het kneden, zet je de machine uit en proef je het deeg op de tast (het zou lekker zijn om het deeg te proeven - ben je vergeten zout toe te voegen). Het deeg moet plakkerig, "ruw", vrij vloeibaar zijn, het heeft nog geen sterkte, gladheid of elasticiteit.Dompel je hand onder in het deeg - het scheidde vrijelijk, bijna zonder weerstand. Dit is hoe het zou moeten zijn in dit stadium van het kneden, aangezien hier de homogeniteit van het deeg (uniformiteit van de verdeling van ingrediënten) belangrijk voor ons is, en niet de "sterkte" ervan.
Meestal concluderen beginnende bakkers in dit stadium dat het deeg te vloeibaar is en voegen ze bloem toe. Wat in de eerste fase van het kneden echter een heel dun deeg leek, zal snel (in de tweede fase, wanneer gluten zich vormen), veranderen in een dik, compact deeg. De toevoeging van bloem aan het begin van de batch heeft veel deegpartijen verpest. U kunt de transformatie van het deeg van een vloeibare vormloze massa in een dicht elastisch en ontwikkeld deeg alleen met uw handen "voelen" tijdens het hele kneedproces.
Nadat je ervoor hebt gezorgd dat de consistentie van het deeg normaal is, gaat de kneedfase verder, waarin de gluten zich verder ontwikkelen. Meestal wordt de mixer omgeschakeld naar de tweede snelheid waarbij gluten goed gevormd is. Raak het deeg met uw hand aan - een goed gekneed deeg is bestand tegen; het heeft al kracht gewonnen, is elastisch geworden, maar zacht en een beetje veerkrachtig. Sommige bakkers verwijderen een klein stukje deeg en strekken het uit tot een zo dun mogelijke film (ook wel een "ruitentest" genoemd). Dit is slechts één manier om de glutenvorming te meten, maar voorzichtigheid is geboden: als deze dunne film volledig transparant is en de gluten volledig gevormd zijn, zal het deeg vrijwel zeker "door elkaar gegooid" zijn, te dicht. Correcte glutenvorming betekent niet de volledige vorming ervan, en, zoals we hieronder zullen zien, wordt de duur van het kneden bij de tweede snelheid en dus de mate van glutenvorming bepaald door vele factoren. Als het ons enige doel is om het benodigde volume deeg te verkrijgen, dan kunnen we stoppen bij een hogere dosering gist en maximale glutenvorming in de mixer. Tegelijkertijd is het maximale volume één ding, maar goede smaak en aroma is iets anders, en de kneedmethoden die het maximale deegvolume bieden, hebben tegelijkertijd een negatieve invloed op de smaak en het aroma.
Bij elke rotatie van het kneedlichaam wordt het deeg geroerd en dringt zuurstof erin. Het belang van zuurstofpenetratie is te wijten aan het feit dat het betrokken is bij het versterken van het glutenraamwerk, maar overtollige zuurstof kan een negatief effect hebben op het deeg. Te veel zuurstof leidt tot overmatig mengen: de glutenbindingen beginnen te breken, het deeg wordt glanzend en plakkerig doordat er vocht uit komt, de elasticiteit neemt af en de algehele structuur verzwakt. Overmatige oxidatie vindt plaats zelfs voordat dit extreme punt wordt bereikt, wat resulteert in een verslechtering van smaak en aroma, dat wil zeggen de algehele kwaliteit van het brood.
Waar moet een bakker dus op letten bij het kneden van deeg? Het ene uiterste is kneden op hoge snelheid, waardoor de glutenvorming wordt gemaximaliseerd en direct in de kneder rijpt dankzij zuurstofopname en maximale schuifkrachten. Het deeg is zo "sterk" mogelijk, en fermentatie van het deeg is bijna onmogelijk. Aromatische componenten van meel - carotenoïden, die ook ongebleekt meel zijn romige kleur geven - worden geoxideerd door overmatig mengen. Dit leidt tot de onmogelijkheid om smaak en aroma te ontwikkelen, een zeer lang proces. Het andere uiterste is een zeer trage menging, alleen bij de eerste, laagste snelheid. Hetzelfde wordt bijvoorbeeld waargenomen bij het kneden met de handen (of zelfs met de voeten, zoals al vele eeuwen wordt gedaan). Tegelijkertijd wordt de minimale hoeveelheid gluten gevormd en blijft de oxidatietoestand minimaal. De fermentatie duurt uren, naarmate het deeg rijpt, wordt het herhaaldelijk gekneed, worden carotenoïden niet geoxideerd en is de smaak en het aroma van het brood uitstekend.Tegelijkertijd is het volume van het brood relatief klein vanwege de slechte fysieke verwerking van het deeg.
Er is ook een soort "gulden middenweg": het deeg wordt in een kom gekneed tot het middelste stadium van glutenvorming. Na verloop van tijd wordt dankzij het kneden ook de fysieke structuur gevormd (voldoende fermentatie). In de mixer worden carotenoïden niet teveel geoxideerd, ze nemen deel aan de vorming van de smaak en het aroma van het brood en het brood blijkt een goed volume te hebben. Dankzij dit wordt een evenwicht van nauwkeurig kneden bereikt zonder enerzijds carotenoïden te vernietigen en anderzijds een goede fermentatie om de maximaal mogelijke smaak en aroma, elasticiteit en sterkte van het deeg te verkrijgen, evenals de kwaliteit van het deeg te behouden. het product.
Het lijdt geen twijfel dat een elastisch ("sterk") deeg nodig is om goed brood te krijgen. Er zijn echter alternatieve mogelijkheden om een volledige ontwikkeling van het deeg in de kneedmachine te bereiken met de onvermijdelijke gevolgen van overmatige oxidatie en een te snelle rijping van het deeg. Langdurige fermentatie en het gebruik van voorgegiste halffabrikaten verhogen de zuurgraad van het deeg tijdens de rijping door de vorming van organische zuren. Een van de voordelen van deze verhoogde zuurgraad is het verharden van de deegstructuur. Een andere effectieve manier om het uit te harden, is door het deeg te kneden, wat een snel en merkbaar effect heeft. Het is erg belangrijk om de relatie te begrijpen tussen de mate van kneden, elasticiteit ("sterkte") en de mate van fermentatie van het deeg. Net als bij andere aspecten van bakken, is het erg moeilijk om de vereiste parameters hier te kwantificeren omdat de grenzen amorf en flexibel zijn. Door de voortgang van de batch en de resultaten (dat wil zeggen de eigenschappen van het resulterende deeg) zorgvuldig te observeren, kan de bakker praktische vaardigheden en een empirisch begrip van oorzaak en gevolg verwerven.
Duur van het mengenOverweeg enkele ervan, aangezien de duur van de batch van veel factoren afhangt.
Kneedmachine type... In de Verenigde Staten zijn professionele bakkers het populairst bij spiraalkneders, planeetmengers en machines met een hellende kneder, en bij thuisbakken prevaleren desktopmixers, in principe vergelijkbaar met planeetmengers. Verschillende soorten mengers verschillen niet alleen in het aantal omwentelingen per minuut bij bepaalde snelheden - het type kneedlichaam werkt ook op verschillende manieren op het deeg in. Mixers met een spiraalvormig kneedlichaam zijn zeer efficiënt en vormen relatief snel deeg zonder overmatige oxidatie. Tegelijkertijd zijn ze, vanwege hun hoge efficiëntie, in staat om in korte tijd overmatig deeg te kneden, daarom moet u er zeer zorgvuldig mee werken en de duur van het kneden zorgvuldig in de gaten houden. Mixers met een schuin kneedlichaam werken wat langzamer en zachter (als ik hun werk volg, lijkt het me altijd dat ik nog twee oude bakkers tegenover elkaar zie staan boven een kom deeg en zijn handen kneedt, ondergedompeld in de kom om de ellebogen) ... Net als bij een spiraalmenger draait de kom waarin het schuine kneedlichaam is ondergedompeld samen. hem. Onder invloed van een dergelijke verwerking wordt, ondanks de zachte modus, meer zuurstof in het deeg opgenomen dan in spiraalmengers, dus een van de problemen hier is de mogelijkheid van overmatige oxidatie van het deeg. Bij planeetmengers wordt het kneedlichaam van bovenaf verticaal in de stationaire kom neergelaten. Dergelijke mixers worden met recht als universeel (multifunctioneel) beschouwd, omdat je, in tegenstelling tot spiraalmixers en deegkneders met een hellend kneedlichaam, in een planetaire mixer niet alleen een haak kunt installeren, maar ook een peddel of een garde als kneedlichamen, zodat je kunt het deeg kneden voor een breed scala aan producten - van koekjes tot koekjes. Hoewel ze helemaal niet effectief zijn als bakkerijmixers, kunnen ze nog steeds deeg maken voor geweldig brood.Als je met een felle mixer werkt, is het belangrijk om het toerental bij verschillende snelheden te kennen. Het is even belangrijk om de wrijvingscoëfficiënt in dit type apparatuur te berekenen (voor meer details, zie "Berekening van de beoogde deegtemperatuur").
De hoeveelheid deeg in de kom. Ik dacht ooit dat het deeg sneller wordt gevormd als het niet de helft, maar driekwart van de kom (kom) vult, maar ik had het mis. Inderdaad, hoe groter het deeg, hoe groter de massa, wat betekent dat het deeg tijdens het kneden sneller fermenteert. Echter, hoe minder deeg er in de kom zit, hoe sneller de glutenvorming plaatsvindt. Neem een kneder van 70 kg. Laten we twee kneeddeeg maken: eerst ongeveer 20 kg en dan ongeveer 50 kg. Bij het eerste kneden van het deeg wordt in één omwenteling van het kneedlichaam een groter deel van de totale massa van het deeg verwerkt dan bij het kneden van het tweede. Als gevolg hiervan vormt gluten sneller met minder deeg.
Hydratatie. Hydratatie is de hoeveelheid water in het deeg ten opzichte van de hoeveelheid bloem. Welk deeg vormt zich sneller - natter of droger? Een zeer droog deeg (hydratatie niet meer dan 60%) heeft niet genoeg vocht voor de vereiste mate van meelhydratatie en het duurt langer voordat gluten zich vormen. In zeer natte deegsoorten (hydratatie boven 72%) vormt gluten ook langzaam, omdat het hoge vochtgehalte het moeilijk maakt. Dus als een deeg met 66% hydratatie 3 minuten kneden op de tweede snelheid vereist, dan is voor dezelfde ontwikkeling van gluten in een deeg met meer of minder hydratatie een langer kneden vereist.
Soorten meel. De structuurvormende eigenschappen van roggemeel zijn veel minder uitgesproken dan die van tarwebloem - het kan de hele dag gekneed worden zonder dezelfde glutenontwikkeling als bij tarwebloem. In feite zijn de vereisten voor het kneden van roggemeeldeeg compleet anders (zie hoofdstuk 6). Bij het kneden van een deeg gemaakt van volkoren tarwemeel, "doorboren" grovere bloemdeeltjes met hun hoeken het glutenframe, wat de kneedtijd van het deeg enigszins verlengt. Gebleekte meelsoorten hebben hun eigen kenmerken. Gebleekt meel met een hoog glutengehalte heeft een langere kneedtijd nodig dan gebleekt meel met een lager glutengehalte, omdat in het eerste geval de vorming van gluten langer duurt. Meel van zachte tarwevariëteiten, bijvoorbeeld zoetwaren, vormt in het algemeen zelden gluten en als dat het geval is, valt het snel uiteen door overmatig kneden. Ondanks het feit dat er behoorlijk effectieve manieren zijn om de bakeigenschappen van zwak meel te verbeteren (bijvoorbeeld door meer zuurdeeg toe te voegen, meer te kneden, de fermentatieduur te verlengen), is het altijd aan te raden om zorgvuldig en zorgvuldig het gewenste meel te selecteren.
De aanwezigheid van andere ingrediënten. Wanneer vetten worden toegevoegd (in de vorm van boter of plantaardige olie, eieren enz.), Omhullen ze de glutendraden en vertragen ze de vorming ervan. Naarmate de vetdosering toeneemt, neemt ook de benodigde kneedtijd toe. Daarom moet het deeg voor producten zoals brioches, waarin het aandeel boter 40 tot 70 gew.% Van de bloem is, volledig worden gekneed voordat de boter wordt toegevoegd. Suiker verzacht de structuur van de gluten en naarmate de dosering toeneemt, zou ook de duur van het kneden moeten toenemen. Ten slotte, wanneer granen of vlokken (gebakken, rauw of geweekt) aan het deeg worden toegevoegd, zullen ze het glutenraam "doorboren" en daarom moet de kneedtijd worden verlengd.